fbpx

Flow Strategie voor Reisbureaus

Flow Strategie voor Reisbureaus

– 3 minuten leestijd –

Naast mijn marketingdiploma heb ik – Nicolas – ook een bachelor Tourism & Leisure Management op zak. Daarnaast volgde ik een zomerstage als citymarketeer in Groningen. Mijn interesse in toerisme en reizen heeft niet meer omkadering nodig denk ik đŸ˜‰

De data van Google Trends bevestigt mijn buikgevoel dat we na de coronaperiode massaal snakten naar reizen en vakantie. Een enorme kans voor reisbureaus en reisagenten na een moeilijke periode.

Conform het Flow Principe werkte ik voor onafhankelijke reisbureaus en reisagenten een online marketingstrategie uit die hen meer leads en klanten kan opleveren. Ik deel de opbouw hieronder graag met jullie.

Eerst even kaderen.

Waarom zijn campagnes via social media interessant voor de reissector?
Als we adverteren via social kanalen is het altijd belangrijk om de reden dat mensen deze apps openen in ons achterhoofd te houden. Social media gebruikers scrollen op Facebook, Instagram, TikTok en Pinterest om leuke content te consumeren van vrienden, familie en influencers. Omdat jullie sector – travel – perfect aansluit bij de organische lifestyle content die mensen te zien krijgen op hun nieuwsoverzicht is er een perfecte fit. Social mediagebruikers gaan jullie advertenties daarom niet labelen als ‘advertentiespam’ (want als we heel eerlijk zijn kijken ze door mismarketing spijtig genoeg met die bril naar ads). De content die we als advertentie gaan inzetten lijkt zo sterk op de andere native content die ze te zien krijgen dat we niet voorbij gescrold worden en met onze ads dezelfde aandacht krijgt als de andere posts. Heel interessant!

Genoeg intro. Nu over naar de strategie.

Stap 1
We schrijven een e-book voor jouw doelgroep waarin we waarde of reisinspiratie delen of een bepaald probleem oplossen, bvb. ’10 tips om goedkoop te roadtrippen’. Neuromarketing tip: omdat mensen eerder weg bewegen van pijn, dan naar genot toe kan een succesvolle titel van het e-book ook zijn ‘Ontdek hoe jij 40% van jouw reisbudget weggooit’. Shockerende titel, maar kan zeker werken!

Stap 2
We adverteren dit e-book via een landingspagina aan een brede doelgroep met leuke advertenties. Het learning algoritme zoekt zelf naar de juiste profielen, gebaseerd op de poule leads die het e-book eerder downloadde. We gaan de doelgroep dus bewust niet heel specifiek instellen omdat dit een duurdere campagne betekent.

Stap 3
De landingspagina is gekoppeld aan jouw e-mailmarketing platform. De leads die het e-book downloaden stromen door naar een geautomatiseerde e-mailflow waarin we hen verder opwarmen (Know > Like > Trust). De mails die deze leads ontvangen zijn geen ouderwetse niewsbrieven, maar luchtige mailtjes. Mailtopics in deze fase kunnen zijn: travel inspo, tips, reviews, travel stories, aanbod, bedrijfsvideo,…

Stap 4
In deze fase gaan we oogsten. Nadat de – intussen opgewarmde – leads doorheen de intensieve mailflow zijn gestroomd doen we hen een specifiek aanbod dat past bij het seizoen, bv. een kortingscode van €250 op hun eerste reis.

Stap 5
Mogelijks krijg je via deze secuur opgebouwde flow al enkele boekingen binnen, maar het grootste deel heeft meer tijd nodig. Omdat dit soort campagne geen quick boost is maar een duurzame online marketingstrategie gaan we de leads de tijd geven die ze nodig hebben. Door actief aan e-mailmarketing te doen in combinatie met remarketing (geĂ¯nteresseerden opnieuw bereiken met specifieke advertenties) zijn we all over the place en kunnen deze interessante profielen niet meer om ons heen. Zo blijven we top of mind als het moment er is om hun volgende vakantie te boeken.

Volledig vrijblijvend